Växa-stöd – lägre arbetsgivaravgifter vid
anställning
Som enmansföretagare kan det redan från början vara svårt att få budgeten att gå
ihop och avståndet när man tar steget att ta in en anställd, vilket markant ökar
kostnaderna i ett litet bolag, kan vara stort. Växa-stödet kan dock innebära att detta
steg blir något lättare i och med kraftigt reducerade arbetsgivaravgifter under de
första två åren.
Vad är växa-stödet?
Växa stödet är en lättnad i form av reducerade arbetsgivaravgifter vilka har till syfte
att stimulera enmansföretag att genomföra sina första (externa) anställningarna. I
stället för löner med fulla arbetsgivaravgift (31,42%) så betalar arbetsgivaren under
24 månader enbart ålderspensionsavgift (10,21%). Gränsen för detta går vid en
bruttolön på 25.000 SEK, över detta betalas fulla avgifter. För en anställd som är
aktuell men har en lön på 30.000 SEK betalas alltså arbetsgivaravgift på 10,21% på
25.000 SEK och 31,42% på 5.000 SEK.
Vem kan få växa-stödet?
Följande bolag kan få växa-stöd:
– Enskild näringsidkare (enskild firma) som aldrig har haft anställda alternativt
som inte har några anställda sedan 1 januari 2017
– Aktiebolag som aldrig har haft anställda alternativt som inte har några
anställda sedan 1 januari 2017
– Handelsbolag med högst två delägare som bedriver aktie näringsverksamhet
men som aldrig har haft anställda alternativt inte har några anställda sedan
januari 2017
Även ett aktiebolag som betalat ut lön till delägare, företagsledare eller närstående till
sådan person (såsom nära familjemedlemmar, läs mer på Skatteverkets hemsida
HÄR, så
kan bolaget fortfarande ha rätt till växa-stöd. Vidare så kan även verksamhet som
haft en extern anställd men den sammanlagda lönen varit högst 5.000 SEK har rätt
till växa-stöd.
Företag i intressegemenskap
Om flera bolag står under samma ledning, till exempel samma aktieägare, måste
särskild hänsyn tas och kontroll göras på om ett bolag som ”fristående” visserligen
skulle ha rätt till växa-stöd har det även i denna situation. Samtliga bolag i
intressegemenskapen måste uppfylla kraven för att ett enskilt bolag ska ha rätt till
växa-stöd och det är då enbart ett av bolagen som kan få använda växa-stöd, flera
bolag inom samma gemenskap kan inte ha det samtidigt.
Begränsningar för den första anställda
Den person som anställs får inte under kalenderåret eller något av de tre föregående
kalenderåren ha varit anställd av dig eller närstående, varken direkt eller indirekt.
Växa-stöd ges inte heller till någon som varit delägare i verksamheten eller
närstående till sådan person. Exempelvis kan det alltså inte vara aktuellt för en
delägares maka eller för en person som i närtid varit anställd i ägarens tidigare
verksamhet.
Anställningen måste avse minst tre månader i följd och arbetstiden ska vara minst 20
timmar varje vecka, dvs. minst 50% av en normalt anställningsgrad.
Hur ansöker man om växa-stöd?
Växa-stödet ansöks det om i samband med arbetsgivardeklarationen – antingen
kryssar man manuellt i ruta 062 eller så tillser man att löne-/redovisningsprogrammet
har detta förinställt när man laddar upp deklarationen.
Om man missat växa-stödet
En verksamhet med anställda som omfattas av reglerna för växa-stöd kan begära
omprövning hos Skatteverket senast det sjätte året efter utgången av kalenderåret
då växa-stödet var aktuellt. Detta innebär att om man missat växa-stödet under 2023
så måste omprövning begäras senast 31 december 2029.
Avslutning
Växa-stödet kan vara en betydande lättnat i personalkostnader under en period när
det behövs som mest. Viktigt är att vara insatt i vilka regler som finns gällande stödet
för att undvika onödiga kostnader om man missar delar av lagstiftningen. Om du har
frågor så tveka inte att höra av dig till Reakconsulting så hjälper vi dig vidare!
Vad är växa stöd? 2024
Växa-stöd – lägre arbetsgivaravgifter vidanställning Som enmansföretagare kan det redan från början vara svårt att få budgeten att gåihop och avståndet när man tar steget att ta in en anställd, vilket markant ökarkostnaderna i ett litet bolag, kan vara stort.
De olika delarna av redovisningsarbetet och hur ett bra redovisningsprogram kan underlätta minska tid och kostnad
För dig som vill ha en smidig process och fokusera enbart på sin kärnverksamhet är detvanligt att ta stöd av in redovisningsbyrå för hela redovisningsprocessen, andra väljer att själv helt eller delvis ta hand om processen. Trots att programvara under
Förmånsbil – Allt du behöver veta
En förmånsbil utgör en bil som ägs eller leasas av företaget, vilket i detta fall är din arbetsgivare. Som anställd har du förmånen att använda bilen även för privata resor. När du använder bilen privat anses detta vara en beskattningsbar
Avveckla aktiebolag – Guide 2024
Att avveckla ett aktiebolag (AB) i Sverige är en komplex och ofta tidskrävande process som kräver noggrann planering och genomförande. Oavsett om det är en förändring i affärsstrategin, ekonomiska överväganden eller andra faktorer, finns det flera metoder och strategier för
Vad är en K10 blankett?
Dags att deklarera! För de allra flesta ägare i fåmansbolag ska k10 blankett användas som bilaga till den privata inkomstdeklarationen. I det här inlägget kommer vi gå igenom de vanligaste frågor och funderingar våra kunder brukar ha kring K10 blanketten.
Milersättning 2024 – Vilka belopp gäller?
För en problemfri deklaration och för att säkerställa avdrag är det avgörande att noga dokumentera alla tjänsteresor under året. Genom att registrera varje kilometer i en körjournal enligt Skatteverkets krav skapar du inte bara ekonomisk trygghet utan underlättar även